Followers

14 January, 2011

Bukak...ambil....simpan...

teringat lagi waktu dulu
kalau rosak jek TV
terus abah hantar ke kedai baiki TV
hinggakan 3-4 kali rosak
mesti jugak hantar ke 'klinik' tersebut
tapi sekarang dah tak macam tu dah
selalunya kalau TV kita rosak (selalu guna lebih 5 tahun)
terus kita buang aje
sebab kos membaiki sekarang pon dah sama macam beli TV 14 inci

begitu juga dengan peralatan lain
selalu kita menyedekahkannya ke kedai kedai membaiki peralatan tsbt
sebab tak mampu bayar upah lepas hantar untuk dibaiki
ataupun
 kita akan membuangkannya ke dalam tong sampah


tapi sebelum kita buang
fikir dulu!
sebenarnya ramai yang lupa tentang sesuatu perkara
mungkin kita terlampau kaya
atau
kita malas berfikir
contoh
selalunya radio yang rosak, kita terus jek buang
padahal yang rosaknya sket jek
padahal speaker dan soket dia kita boleh guna lagik
bukak...ambil...simpan...


kipas pulak
biasanya rosak tang motornya saja
tapi bilahnya kita boleh guna lagi
soketnya pun boleh guna lagi
 bukak..ambil...simpan.... 
iron atau seterika ni pun selalu ada yang rosak
kepanasan yang melampau dan tak terkawal hingga makan baju
tapi sebelum buang,, soket dia berguna lagi
bukak....ambil....simpan......

blender pun sama
kekadang motor jek rosak dan tak boleh pakai
tapi dia punya 'jug', pemutar kat bawah jag dan soket still boleh guna
bukak...ambil.....simpan.... 
rice cooker pon sama
rosak cuma dia punya 'sarang' ajek
dia punya periuk, penutup dan soket boleh guna lagik
bukak....ambil...simpan....

washing machine aka mesin basuh pun kerap rosak
tapi dia punya soket boleh guna lagi
kekadang peralatan eletrik ni
fius saje rosak
so sebelum buang check la dulu...

bukak..ambil...simpan
kot kot benda tu boleh kita guna
pada waktu kita perlukannya
.
..
.
habisss

11 comments:

siti murni said...

owh..mekacih..tak pernah terfikir. info sgt berguna!
kena ingat tagline baru nih.. BUKAK, AMBIL, SIMPAN....:)

Pengasas said...

Salam TuanBlog,
Saya amat hargai pemikiran tuan. Nasihat supaya cerdik dan tidak membazir.

Jejaka Desa said...

Ye sangat ter.Koi siak buat koleksi dah plag mende2 yang rosok ni.

Tuan Rumah said...

Siti Murni
ahamduliLLAH..faham apa yang disampaikan sebab koi punya ayat te tak tersusun langsung..tak pandai lalu..hehehe

Pengasas
w'salam Tuan Abdul Wahab Arbain, ihlam dari ALLAH untuk ingatan diri sendiri dan orang lain

JD
hahaha..same la te :)

azieazah said...

Betullah. Buka, ambil simpan.

Sebab barang elektrik memang mudah rosak, tak sama macam zaman 10,20 tahun dulu, tahan lama kukuh tegap.

Barang elektrik sekarang ni “ringan”.

jinkamen said...

azieazah
betul tu, tapi barang dulu mahal. nak beli tv ngan radio dulu kene berhutang dulu..skrang alat letrik jenis pakai buang ajek :)

Cik SHiNJU said...

Betul tu aok..
Membazir jek buang semua..
Mcm mok koi pulok,kala kipas
ter dia buat jambangan orkid pulok..

Eri-chan said...

recycle.kalau kreatif guna brg2 terpapakai tu buat inovasi brg baru..kan..

azman JINKAMEN said...

Cik SHiNJU
waa..dah kira kreatif tuh..aok boleh tangkap gambar weh pastu letok dalam blog..mesti femes tuh..

Eri-chan
yup..kalau orang yang pandai eletronik lagilagh untup...silap silap motheboard tv atau radio tu boleh buat gajet lain ..nyesal lak tak belajor bidang eletronik ni :)

@cu SaYaNg said...

betul jugak ek..selama ni main buang je semua nye...terima kasih untuk info ni ye en.jinkamen

jinkamen said...

@cu SaYaNg
sama sama..takpe kita mulakan dari saat ini..hehehe,,macam pakar alam sekitar pulak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...