Followers

12 January, 2011

Hari ini hari Rabu


hari ni tak pergi opis
so, aku amik kesempatan
pergi la renew roadtax motorku yang mati Dec2010 yang lepas
karang kalau tak buat hari ni
memang sampai ke sudah takkan renew dah
sebab sikap JINKAMEN yang tak boleh diubah
adalah sikap suka menangguhkan kerja
dan sikap 'takpe', 'biar dulu la'
(ada sesape ada tips tolonglah bagi sebelum kritikal)
mula-mula
aku pergi buat insuran dulu
kompeni ni duk atas Pejabat Pos Kg Subang jek
senang, lepas buat insurans terus turun bawah
buat roadtax..

aku terperanjat sebab jumlah pembayaran yang perlu aku bayar
untuk moto kecikku itu adalah RM172.80 bezanya seploh ringgit jek dengan tahun lepas
kak, apsal mahal sangat?
encik nak cover berapa RM kat motor ni?
amik paling minima yang boleh la..
ermm jap..(dia tengok semula kat pc)
Ok, RM165.50 sen
huh..mahal lagik la kak...takpe la..saya buat kat tempat lain jek laaa (sambil hulur tangan ikut kaunter mintak balik geran, kira kira macam merajuk la)
jap jap..(kelihatan seolah-olah mengira lagi kat pc)
ok..saya boleh bagi RM103.80
tadi kenapa tak boleh?
err..tadi insuran KURNIA, ni saya pakai insuran Takaful.....
......

setelah bayar jumlah tersebut
terus turun ke tingkat bawah
untuk ke pejabat pos

 kat sini pejabat pos tak la besar
tapi selalu sangat ada orang
tapi tak la ramai
tadi aku dapat selang 13 orang jek
kira-kira setengah jam jugak laa menunggu
setelah siap urusan di pejabat pos
aku singgah di car wash untuk basuh kete pulok

teringat entry RusliSuphian
pasal carwash guna sabun pencuci kain
aku pun usha jugak la dekat dekat situ
kot kot terjumpa kotak/beg plastik jenama pencuci kain
sebelum gi minum kat depan kedai tsbt
tapi tak terjumpe pulok
cuma ada, gelen dan tong plastik berisi cecair pencuci ada la
 mungkin kedai ni pakai sabun pencuci kereta betul kot
tapi
dulu aku pun pernah nampak
semasa pergi hantar keretaku untuk dicuci 
kejadian dimana seorang pekerja kat carwash ni
kat area petronas Danau Kota KL
sorok sorok sabun jenama DAIA kat stor diorang
aku tegor diorang..tergagap gagap nak jawab
last last aku amik kunci terus blah jek

10 comments:

kakcik said...

Insuran motor pun dah takde yang dibawah RM100, kan?

Dulu2 - duluuuuuuu lah... kakcik buat sabun basuh kain cap kapak tu sebagai sabun mandi!

n u r k i m a said...

teruk yer guna sabun kain basuh kete...nanti calar baru tau...sape nak bayar!

Miecyber said...

Fuyoo... pakai DAIA cuci keter???

Nak jimat kos lah ter...


Karikatur

jinkamen said...

KakCik
skrang ni memang takde insurans bawah RM100 dah..semenjak diperkenalkan caj apa ntah tuh..paling mahal saya kene tahun lepas RM189. sabun cap kapak (hijau) ngan cap buruh (4segi kuning)sentiasa dalam kenangan :)

n u r k i m a
saya rasa kebanyakan kedai basuh kereta yang pacak kat tepi jalan tuh kebanyakkan guna sabun jenis tu untuk banyakkan buih..snowwash

Miecyber
jimat kos satu hel, nakbagi buih banyak supaya sedat sket mata kestemer menengoknyee

Eri-chan said...

sabun tu ker...pakai gak wat cuci kain tak byk buih tapi 30sen harga dia..hehe..

pakai DAIA? last time cuci keta ok.kena RM8 dengan vacuum. la ni tak cuci2 lagi.

jinkamen, buat post it note kat peti ais rumahla..

jinkamen said...

Eri-chan
sabun tu dalam kenangan tuh...mak selalu suruh pegi beli kat kedai masa kenek kenek dulu..

thanx..nanti saya buat post it note tuh
TQ

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Biasalah zaman semakin moden, manusia nak cepat kaya, dengan bermodalkan yang paling sedikit.


salam ziarah Jin kamen.

jinkamen said...

Cik Ina minat Do do Cheng
wsalam cik ina, yang biasa camnih la bila kita biarkan lama lama abis semua orang lain menjadi mangsa....dari sekecil2 hal sehingga hal yang besar.

@cu SaYaNg said...

uish...mahal nya insurans moto ek..

erk..acu lum penah lg jumpa car wash yg cuci guna pencuci baju...

masa acu kecik2 dulu,mak selalu guna sabun cap kapak utk basuh kain baju kami satu keluarga...

JiNkaMen said...

@cu SaYaNg
selalunya car wash yang saya jumpe c/w yang diusaha oleh orang bukan melayu macam bangla ke, yang melayu pun kekadang ada jugak..

sabun cap kapak kekadang abah saya selalu tampal kat tangki luar motor (Honda 70) yang selalu bocor..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...