Followers

20 April, 2014

Projek Belakang Rumah (PBR) : Botol & kegunaannya

Gambar Hiasan~Model botor air, sumber Google.com
banyak sebenarnya kegunaan Botol air yang sudah diguna ni rupanya. setelah dibelek² & digugel². bermacam lagi yang boleh kita buat dari botol air ni. Diantaranya adalah..

Untuk buat pancuran bagi kegunaan pertanian atau membasahkan rumput². Tak payah dah beli yg berpusing pusing tu. beli botol tebuk lubang halus² di bahagian tepinya, masukkan salur paip dimulutnya & boleh la guna..

pancuran
 bagi yang ada kereta anak² yg dah rosak, boleh buat macam kt bawah nih. siap ada roda lagik tuh..hehehe


pancuran air beroda
 Nak lagi kreatif, boleh letak air secara macam nih. kemungkinan air ni mengikut sukatan agaknya..ataupun dia dah 'set time' air ni bila boleh keluar kott
air utk tanaman
 Yang nih best, hehhehe...tebuk di tengah-tengah badan botol, isi tanah , isi pokok bunga atau pon pokok sayur²an & sangkut atau letak kat mana² bersesuaian..mesti buat nih..heheeh


 botol yg besar macam botol mineral 5liter tu boleh susun² macam ni pulak..


idea1
atau pon nak buat ala-ala 'hidroeletrik ponik, boleh buat macam nih, tebuk bulatan di tengah badan botol, Isi air kemudian cari cawan polistren letak tanah & tanam benih tumbuh²an
idea 2
Yang ni pulak, selain boleh buat kerastangan kraftangan utk buat hias²an dalam rumah. botol ini juga, boleh dibuat penganti zink a.k.a atap. boleh letak atas 'rumah' pokok² atau reban ayam...mesti hijauuu jekk kann rumah hijau ni


bumbung dari botol
 selain itu, boleh dibuat bekas air minuman bagi haiwan² ternakan seperti Arnab, ayam, burung², kambing, kucing, hamster, harimau, musang dll.

utk minuman ayam/arnah/gorila dll
hamster boleh minum kot
 Bagi yang minat bagi makan burung, atau nak bela burung, boleh buat macam kat bawah nih. rasanya nak letak mentol lampu pon Ok.

utk makanan burung
 Boleh jugak, diletakkan makanan di dalam botol ni, di tebuk segitiga & makanan akan turun mengikut urutannya, fuh kreatif kann...
botol air ditebuk █ untuk makanan keluar mengikut FIFO

Rupa-rupanya banyak jugak kegunaan bekas botol air nih. Okay, mulai hari ini kene simpan la botol² air yang sudah digunakan untuk buat projek ni.. selama ni bekas ni simpan air minuman dalam peti sejuk ajek...hehehe

5 comments:

Pengasas said...

Salam sukaxplo,
memang best .. tahniah ...

sukaxplo said...

insyALLAH tuan Prof
doakan saya ikut jejak langkah tuan TQ datang melawat :)

nyanyisunyi said...

Assalamualaikum sukaxplo
Menarik betul idea perekacipta botol terpakai ni kan..kreatif.

LydSunshine said...

yang tanam pokok susun tepi dinding tu menarik.

sukaxplo said...

Lydsunshine...yup..jom kita buat jom..1st cari botol2 terbuang dulu...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...